اسماء الهی که به آدم آموخته شد،چه بودند؟

بسم الله الرحمن الرحیم

هست کلید درِ گنجِ حکیم

📖وعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ.آیه 31سوره بقره

و خدا همه اسماء را به آدم یاد داد، آن گاه حقایق آن اسماء را در نظر فرشتگان پدید آورد و فرمود: اسماء اینان را بیان کنید اگر شما در دعوی خود صادقید.

اسماء الهی که به آدم آموخته شد،چه بودند؟

از أبی‌العباس نقل شده است که گفت: «از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: «خدا نام چه چیزهایی را به آدم (علیه السلام) آموخت»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «نام زمین‌ها، کوه‌ها، درهّ‌ها و رودخانه‌ها». پس امام (علیه السلام) به زیرانداز زیر خود نگاهی کرد و فرمود: «این فرش نیز جزء آنهایی بود که آموخت».

امام صادق (علیه السلام) زمانی که هیچ‌چیزی وجود نداشت، خداوند تبارک‌وتعالی بود و پنج چیز را از نور جلال خود، خلق کرد و بر هرکدام از آن‌ها نامی برگرفته از نام‌های خودش فروفرستاد. خداوند «حمید» است

و مرا «محمّد» نامید؛ او خود «اعلی» است و امیرالمؤمنین را «علی» خواند؛ و او «اسماءالحسنی» دارد که حسن و حسین را از اشتقاق آن گرفته است؛ او «فاطر» است که برای «فاطمه» اسمی از اسماء خودش برگزیده است.

پس چون ایشان را خلق کرد برای گرفتن پیمان، آن‌ها را در سمت راست عرش قرار داد. همچنین خداوند فرشتگان را از نور آفرید؛ با این‌حال هرگاه فرشتگان به این پنج نور می‌نگریستند، امر و مقامشان را بزرگ دانسته و تسبیحشان می‌کردند …

پس زمانی که خداوند آدم (علیه السلام) را آفرید او از سمت راست عرش به آن پنج نور نگاه کرد و از خداوند پرسید: «پروردگارا! ایشان چه کسانی هستند»؟ فرمود:

«ای آدم (علیه السلام)! اینان افراد خاص و برگزیدگان من هستند که از نورجلالت خویش، به وجودشان آوردم و بر آن‌ها نام‌هایی برگرفته از نام‌های خود نهادم». آدم (علیه السلام) گفت: «پروردگارا! تو را به حقّی که آن‌ها بر تو دارند سوگند می‌دهم که اسامی آن‌ها را به من تعلیم بده». خداوند فرمود:

«ای آدم (علیه السلام)! پس من این اسامی را نزد تو به امانت می‌گذارم و آن از جمله اسراری است که احدی بی‌اجازه‌ی من جز تو از آن آگاه نمی‌شود». آدم (علیه السلام) گفت:

«بله ای پروردگار»! خداوند فرمود: «ای آدم (علیه السلام)! با من عهد ببند که بر این سوگندت پایبند باشی». پس از او پیمان گرفت. سپس خداوند نام آن‌ها را به آدم (علیه السلام) آموخت.

آنگاه آن مخلوقات را به ملائکه که نام آن‌ها را نمی‌دانستند، عرضه کرد وگفت: «اگر راست می‌گویید از نام آن‌ها به من خبر دهید». ملائکه گفتند:

«خدایا تو پاک و منزّهی! ما از آن بی‌خبریم؛ مگر اینکه توکه دانا و حکیم هستی، ما را از آن مطّلع گردانی». خداوند فرمود: «ای آدم (علیه السلام) آن‌ها را از نام ایشان خبر بده».

پس زمانی که او برای فرشتگان، نام‌های آن‌ها را بیان کرد، فرمود: «به ولایت علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) که از سوی خداوند واجب شده وفا کنید تا بهشت را برای شما تضمین کنم.

ناگفته نماند که نقش نگین انگشتری حضرت سلیمان (ع) چنین بوده است:

«سبحان من ألجَم الجن بِکَلماته »

مولا امام حسن مجتبي عليه السّلام از پدرشان پرسيدنداي پدر بزرگوار، همه مخلوقات سليمان(علي نبيّنا و آله و عليه السّلام) را به جهت انگشتری اطاعت مي نمودند، شما را به چه سبب مطيع هستند؟

ایشان ،دست در گريبان مبارک کرده، انگشتری بيرون آوردند که نگينش ياقوت سرخ برد، فرمودندای فرزند، اين خاتم سليمان است و (اين) نام های ماست که بر آن نقش کرده اند.

شایان ذکر است که حضرت حق ،اشباح محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)،فاطمه زهرا(سلام الله علیها)،حسن و حسین(علیه السلام) را در نهاد آدمی قرار دادند،

در حالی که انوار آنها در آفاق آسمان ها،بهشت و عرش الهی می درخشید.پس بر ملائکه دستور داده شد که بر آدم سجده کنید،همه سجده کردند،جز ابلیس که از جنیان بود.

منابع:

۱.قرآن کریم

۲.بحارالانوار،ج۳۷،ص۶۲

۳.بحارالانوار،ج۱۱،ص۱۴۹

۴.تفسیر اهل بیت علیه السلام،ج۱،ص۲۴۴

۵.تفسیر اهل بیت علیه السلام،ج۱،ص۲۴۸

گردآوری:صادق خیری

ایجاد کننده پست 168

2 thoughts on “اسماء الهی که به آدم آموخته شد،چه بودند؟

  1. با سپاس از جناب دکتر حسین محمدی مبارز و همچنین جناب اقای صادق خیری بابت بارگذاری چنین مطالب عالی🌺☘️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Posts

کلمه مورد نظر را تایپ کنید و کلید اینتر را بفشارید در غیر اینصورت با دکمه Esc خارج شوید.

بازگشت به بالا