چرا نام حضرت مریم(س) در قرآن آمده ولی نام حضرت فاطمه(س) خیر؟

🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
هست کلیدِ درِ گنجِ حکیم🌱

چرا نام حضرت مريم (س) در قرآن آمده ولی نام حضرت فاطمه(س) در قرآن نيامده است⁉

  1. آمدن يک اسم در قرآن کريم، صرفاً فضيلتی نيست؛ زيرا:
    در قرآن، اسم ناصالحان و ناپاکان نيز آمده است مثل: “شيطان”، “فرعون”،‌ “قارون”، “ابولهب” و …

🔹 در قرآن نام بسیاری از انبياء و اولياء الهي ذکر نشده و فقط نام تعدادی از انبياء در قرآن شريف آمده است.

  1. از نظر ادبی، در برخی مواقع، نام کسی يا مطلبی را ذکر کردن به وسيله کنايه،‌ رساتر و بهتر است، از اين جهت نام مبارک اميرالمؤمنين علی ـ عليه السلام ـ نيز در قرآن کريم تصريح نشده، ولی با کنايه بطور مکرّر و متعدّد از آن حضرت و مقام ولايت و امامت آن بزرگوار و جانشينان و فرزندانشان ياد شده است. نام مبارک حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ هم با عناوينی ذکر شده؛

🔸در تفسیر نمونه به نقل از بسیاری از علمای شیعه یکی از مصادیق کوثر را حضرت فاطمه(س) دانسته‌اند؛ زیرا در سوره سخن از کسانی است که پیامبر را بدون نسل و ذریه می‌دانستند، در حالی که نسل پیامبر از دخترشان فاطمه زهرا(س) ادامه پیدا کرده و همان نسل است که امامت بر عهده او نهاده شده است(1).

🔸«‌کلمه» در آيه «فَتَلَقّي آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ‏»(2) که منظور، انوار عترت طاهره‌ ـ عليهم‌السّلام ـ است که بارزترين مصداق اَسماء الهی هستند و در ميان آنان نور حضرت زهرا(س) از درخشندگی ويژه ای برخوردار است.

🔸«فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ»(3)
بگو: «بياييد پسرانمان ( امام حسن و امام حسین ـ سلام الله علیهما ـ) و پسرانتان، و زنانمان ( حضرت زهرا ـ سلام الله علیها) و زنانتان، و ما خويشان نزديك (امیرالمومنین علی ـ‌ سلام الله علیها) و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم؛ سپس مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.»

آیات مرتبط با فاطمه زهرا:
«سوره انسان،قدر،کوثر،مباهله،آیات نور،تطهیر، مودت»

  1. نام اهل بیت پیامبر اکرم(ص) از جمله حضرت فاطمه(س) به جهت مصالحى، به صراحت در قرآن کریم نیامده است. از جمله این که به احتمال قریب به یقین، اگر نام اهل بیت و حضرت فاطمه(س)در قرآن کریم به صراحت مى‏آمد، نا اهلان، قرآن را تحریف کرده و به سبب دشمنى با آن حضرت و همسرش حضرت على(ع) و حذف نام ایشان از قرآن، در قرآن دست مى بردند؛ ولى اگر با ذکر اوصاف گفته شود، دیگر افراد نااهل دست به تحریف آیات قرآن نزده و حقیقت و شخصیت اهل بیت(ع) نیز براى حقّ جویان روشن مى شود.

📚 منابع:
1.مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۱ش، ج۲۷، ص۳۷۵؛ طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۲۰، ص۳۷۰
2.سوره بقره،آیه 37
3.سوره آل عمران،آیه 61

ایجاد کننده پست 91

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Posts

کلمه مورد نظر را تایپ کنید و کلید اینتر را بفشارید در غیر اینصورت با دکمه Esc خارج شوید.

بازگشت به بالا