درسنامه قافیه 3

🌹بسم الله الرحمن الرحیم
🌹هست کلید در گنج حکیم

🌹به نام خداوندِ مهر و سپهر
🌹خداوندِ عشق و ،خداوندِ مهر

🔶درسنامهء قافیه و شناختِ حروفِ آن
قسمت سوم
«رَوی»

✍️بخش ٢/٢

کلمات قافیهء چند حرفی :
در جلسهءگذشته در مورد کلمات قافیه ای صحبت کردیم که فقط یک حرف از حروف نُه گانهءقافیه را دارا بودند که گفتیم آن یک حرف فقط می تواند حرفِ ( رَوِی) باشد که کلیدی ترین و اصلی ترین حرف در میان حروف قافیه است .

در این جلسه از کلمات قافیه ای صحبت می کنیم که چند حرف از حروف نُه گانه را دارا هستند و این که چگونه می توان حرفِ ( رَوِی ) را در میان آنها شناسایی کرد.

برای شناختن حرفِ ( رَوِی ) در این گونه کلمات ، باید حروف غیر اصلی و اضافه شده به آخر کلمهء قافیه را از آن جدا کنیم. برای مثال :

🔶در کلمات( گفتیم ) و ( شنُفتیم ) و ( شکُفتیم ) دو حرفِ( ی) و ( م ) یعنی( = یم ) را که ضمیر متصلِ اوّل شخصِ جمع اند باید از پایان سه کلمهء مورد مثال برداریم تا به این صورت در آیند:*
( گفت ) و ( شنُفت) و ( شکُفت ) که در این مثال، سه کلمهء قافیهء یاد شده پس از حذفِ حروفِ زاید و غیر اصلی از پایان آنها به شکلِ ( فعلِ ماضیِ سوم شخصِ مفرد ) در می آیند ، و آخرین حرفِ این سه فعل که حرفِ ( ت ) است ، حرفِ (رَوِی) است و رعایت حرکت ماقبلِ آن که ( سکون ) است، الزامی است. زیرا همان گونه که در جلسهء گذشته توضیح دادیم حرکتِ حرفِ پیش از حرفِ ( رَوِی ) هم جزیی از قافیه است که باید رعایت شود و عدم رعایت آن در شمار عیوب قافیه است که به خواست خدا در جای خود به توضیح آن خواهیم پرداخت.
ادامه دارد….‌‌

✍️ استاد مجاهدی

روابط عمومی انجمن ادبی محیط ابوالفضل عامری

ایجاد کننده پست 91

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Posts

کلمه مورد نظر را تایپ کنید و کلید اینتر را بفشارید در غیر اینصورت با دکمه Esc خارج شوید.

بازگشت به بالا